De autoverkopen in Nederland zijn in juli 2 procent gedaald tot 29.867 stuks. In dezelfde maand een jaar eerder werden nog 30.475 auto’s op kenteken gezet.
Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC.
Juli is daarmee de vijfde maand waarin dit jaar minder nieuwe auto’s werden verkocht dan in 2013; alleen in februari en mei werd een beter resultaat bereikt.
In de periode tot en met eind juli rolden 228.856 nieuwe personenauto’s uit de showrooms. Dat is een daling van 5,2 procent ten opzichte van de eerste 7 maanden van 2013.
"We zien ondanks de toenemende consumptie dat de auto nog steeds een lage prioriteit heeft", aldus directeur Clem Dickmann van Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche. "Sowieso zijn van alle bestedingen die aan duurzame goederen het meest gevoelig voor de conjunctuur. Uitgaven in de directe genotsfeer en het aflossen van schulden gaan op dit moment gewoon nog voor."
Volgens Aumacon is er wel verbetering zichtbaar op de automarkt. In het eerste kwartaal liepen de autoverkopen nog 7,3 procent achter op vorig jaar, in het tweede kwartaal slonk de achterstand vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2013 naar 3,8 procent.
Het kenniscentrum denkt nog steeds dat er dit jaar 415 duizend nieuwe auto's op kenteken worden gezet, vrijwel gelijk aan 2013.
Vijf best verkochte merken in juli
1. Volkswagen (3.502 stuks, marktaandeel: 11,7%)
2. Peugeot (3.085/ 10,3%)
3. Volvo (2.549/ 8,5%)
4. Renault (2.217 / 7,4%)
5. Opel (1.651 / 5,5%)
Vijf populairste modellen in juli
1.Volvo V40, (1.623, marktaandeel 5,4%)
2. Peugeot 308 (1.324 / 4,4%)
3. Renault Clio (1.140 / 3,8%)
4. Skoda Octavia (1.105 / 3,7%)
5. Volkswagen Golf (inclusief Golf plus) (1.070 / 3,6%)
Lees ook
Deze automerken stelen dieven het liefst
De SUV is terug, en dat is goed nieuws voor Toyota
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl